Sigara içmek sizi öldürür…Eeeee?


Dün akşam keyifli bir terasta yemek yerken yine kendimi sigara içmek isterken buldum. Yıllardır haftada üç dört taneyi geçmeyecek şekilde içiyorum, biri sigara içip içmediğimi sorduğunda ise ben de kendimi o ne idüğü belirsizi “sosyal içici” tanımına sokuyorum. Ne uzadım, ne kısaldım, böyle saçmasapan bir ilişkim var sigarayla.

Etrafıma baktığımda bir sürü insanın aynı şekilde Haziran’ın, İstanbul’un, Boğaz’ın ve sigarasının tadını çıkardığını gördüm. Oysa sonbir kaç yıldır şu mereti içmeyelim diye yapılan kampanyanın, zamların, uyarıların haddi hesabı yok. Tüm bu yıldırma politikaları işe yarıyor mu yoksa yasak elmanın öldüren cazibesi misali tiryakiler daha da mı azgın bir şekilde sigara içiyorlar?

“Buyology” kitabında Martin Lindstrom, anti-smoking kampanyalarının ne kadar etkili olduğunu bir güzel irdelemiş. Pazarlama camiasında dünya artık başka bir yere gidiyor; klasik yöntemlerle bir odaya “tüketicileri” doldurup onlara ahiret sualleri sorduğunuzda aldığınız cevapların ne kadar samimi olmadığını bu kitabı okuyunca daha iyi anlıyorsunuz. Pazarlamacı arkadaşlar bir sonraki yılın araştırma bütçesini yapmadan mutlaka Martin’e kulak versinler. fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging) denen teknoloji ile ağzımız bir şey söylerken o sırada beynimiz ne diyor ölçmek mümkün. Bu inanılmaz yöntemin en çarpıcı sonuçlarından biri de anti-sigara kampanyalarının etkisi üzerine olanı.

Bir grup tiryakiye önce sigara paketlerinin üzerindeki resimler gösteriliyor. Hani bizi iktidarsızlıkla tehdit eden, kararmış, büzülmüş ciğer fotoğrafları olan paketler…Bu resimleri görünce sigara içmekle ilgili ne hissettikleri sorulduğunda tiryakiler, kötü hissettiklerini, bu resimler sayesinde muhtemelen daha az sigara içer hale geldiklerini…vs söylüyorlar. fMRI teknolojisi ile beyinlerindeki belli merkezlerin hareketi izlendiğinde gördüklerimiz ise ağzımızın beş karış açılmasına neden oluyor. Sigara içmeyen bir insanın kara kuru bir ciğere bakarken gerçekten kötü hissetmesi mümkün ancak tiryakiler bu fotoğrafa baktıklarında beyinlerindeki bağımlılık, zevk alma ve bir şeyi isteme merkezleri ampul gibi yanmaya başlıyor. Yani o iğrenç fotoğrafları gören tiryakiler dayanılmaz bir şekilde sigara içmek istiyorlar! İşin daha ilginç tarafı bu resimleri kötü ve caydırıcı bulduklarını söylerken buna inanmaları, yani araştırmacılara yalan söylemiyorlar, sadece bilinçaltları o sırada başka bir telden çalıyor.

Konu çok ilginç, düşündürücü ve biraz da bilim kurgu filmlerini andırıyor. Sigara içilmesini engellemek istiyorsak beynimizin derinliklerini etkileyecek, bilinçaltımıza tokat atacak yeni kampanyalara ihtiyaç var ve şu anda bunların ne olduğu, nasıl yapılacağı konusunda kimsenin bir fikri yok!

www.martinlindstrom.com

 

Reklamlar

aychaist hakkında

Born and lives in İstanbul, writes short stories and publishes them in Turkish literary journals. Blog is mainly about stories and books but covers other personal interests too.

Haziran 9, 2012 tarihinde Kitap, İnsanlık Hali içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Yorumunuz

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: